Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

May 19, 2014

Tariff Elektrik Naik Lagi?



Saya cukup sensitive betul kalau bab2 elektrik ni..Sebab nya kalau kadar tariff elektrik ni naik lagi,saya rasa saya dah tak mampu dah rasanya nak tanggung kos kenaikan nya lagi..

Cuba bayangkan jelah setiap bulan kitorang terpaksa bayar Bil Elektrik sebanyak RM280.00 sebulan..itupun paling murah..ada je sampai RM330.00 sebulan..tapi nak taknak terpaksa tutup mata bayar je..karang tak pasal-pasal bergelap pulak satu rumah kan..

Saya perasan kan,dulu waktu memula pindah kat rumah tu,takdelah mencanak sangat bil elektrik..tapi bila tetiba TNB datang nak tukar meter rumah saya (tetiba), terus mencanak naik tak hingat punya bil..TENSI!!

Nak kata kami guna banyak sangat elektrik..tak pasti lah pulak kan..
Air cond – 1 (itupun start pukul 10pm-6am)
Peti Ais – 1
Mesin Basuh –1 (3 kali seminggu je guna)
Unifi – 1
Water Dispenser – guna time malam je.. time siang semua suis tutup
Orang yang ada kat dalam rumah 5 orang
Iron – 1 guna seminggu sekali (hari Ahad)

Tu je..

So saya rasa memang TNB saja perdajal rumah kami sebab rumah kami agak ‘besar’ sikit berbanding rumah sekitar kat situ sebab rumah kami di renovate dari 1 tingkat menjadi 2 tingkat..mungkin diorang dah alter sesuatu..yang peliknya hanya rumah kami dan rumah uncle sebelah yang sama patern rumah kami je yang ditukar meternya…rumah auntie sebelah kanan saya (rumah basic) tak ditukar pulak meternya..nampak sangat ada sesuatu kat situ!!huh..

So..after all..saya rasa saya nak pindah lah kot..hahah..ini angan-angan saya yang saya pon tak tahu husband akan bersetuju ke tidak dengan impian saya ni..hehee..

Saya ingat nak beli rumah lain..huh..(macam beli ikan kat pasar je kan?) ehehehe..sebab saya rasa mungkin kitorang kena buat sesuatu yang drastic untuk mengelakkan burden every month..saya rasa mungkin nak jual rumah yang sekarang ni sewa kat orang lain yang hutang juz tinggal 50k je..dan beli rumah lain hasil penjualan rumah tersebut.. (250k boleh dapat)..so lepas tu buat down payment n balance buat renovation..saya rasa hanya dengan cara tu je impian kami akan terlaksana dan rumah kami akan mengikut tema Rumahku Syurgaku..dengan tiada penambahan lagi orang di dalam rumah kami tu nanti..InsyaALLAH..semoga segalanya akan dipermudahkan..Amin!

Nak cari rumah kat area mana?nanti sat nak bincang dengan husband dulu…heheeeee


Jom berangan!

Photobucket

11 comments:

Raihan said...

mmg terasaaa sgttt.... :(

SSulieana said...

mak aih mahalnya bil aida...kene buat sesuatu ni...

Mar Mansor said...

terkejut tgk bil aida..bil letrik kami biasanya kurg rm50..almaklum tak pakai a/c..

mommychaa said...

semua naik.
gaji je naik ciput.
heheheheheh!

mila said...

dhsyatnye bil letrik sis ..mcm dh bukak kedai mkn je..hehehe...

kayyana said...

yana pun tak paham apasal lak bil elektrik nak naik padahal TNB untung berjuta juta kot last year.. WHAT THE FISH!!! PM dan sekufunya tidak terasa sebab kerajaan bayar bil depa.. segala jenis bil dibayar kerajaan.. sgt geram.. ape pun tak boleh.

FarahFerraDotCom said...

Ramai yg tak puas hati dengan tnb skrg nie kan..memang tak masuk akal rasa kena caj sampai mcm tue sekali.. dah serupa dok banglo pulak kekdahnya..

AtieYusof said...

Mahal gila gak bil letrik rumah Aida ni.. klu sy pun mmg akan tensen..adui! mcm something wrong jgk kan...

sue zainun said...

haah kan..haduiii jenuh la..semua dok naik..terasa sungguh "wang " zaman sekarang nih..sobsobsob

Sha said...

Rumah mak saya ada 16 orang, bil letrik RM700 sebulan..guna mesin basuh 3x sehari, 3 peti ais, aircond 2 pasang sepanjang malam,orang sentiasa ada kat rumah..dulu sebelum tnb naik, separuh dari harga tu..

dalila said...

sonoknyeeee...nk umah baru jgkkkk...hahaha..xpe aida..berangan tu percuma ;))
ish2..xaci btl..nape tnb wat cmtu..cer report..ade jgk dengar tnb nk tukar meter tp xadil la klu umah org lain xtukar kann..report aida..report..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...