Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Nov 20, 2012

~Check up 30weeks at KPMC Puchong~

Finally..

Pagi semalam..saya call KPMC puchong tuk buat appointment antenatal check up on yesterday night..
before tu siap tanya dulu..
"Scanner dah ok?"
"Dah..dah ok dah"
"Puan nak check dengan doktor mana ye?"
"Doktor Haslinda"
"Ok..tapi Puan kena bersabar sikit la ye sebab selalunya patient ramai..kalo sekrang (pukul 10 pagi), Puan tak boleh datang?"
"tak boleh sebab saya kerja"
"ok takpela kalo mcm tu..Puan boleh just walk in je malam karang"

Ok done..at 1st saya cam malas dah nak pegi malam tadi sebab bile dia kata kena tunggu lama, saya cam..hurm datang siang la hari yang lain...Tapi tetiba perasaan nak pg sangat tu,memuncak..so have to pegi jugakla..menunggu pon menunggula...

After maghrib, dlm pukul 7.30 cam tu saya pon gerak ke KPMC Puchong yang hanya mengambil masa dalam 20mins je nak sampai..(mmg dekat..kalo nak terberanak pon senang je sbb kejap je dah sampai hospital..)...

So pukul 8mlm dah register n isi form...tunggu sekejap sebab appointment start pukul 8.30mlm..saya saja datang awal sebab kalo boleh taknak terlalu lama menunggu...Waktu menunggu tu, ade sorang ibu mengandung yang dah sampai awal dari saya so mungkin saya orang yang kedua..

8.30malam..
Nurse panggil suruh buat Urine test dulu...
Lepas buat urine test...pegi amik BP n timbang berat..
(berat saya naik lagi bebrapa gram since last week pny check up..haish bahaya betul!!)
SETTLE..
terus naik ke second floor..(Treatment room)

Tunggu dalam 10mins camtu sebab ade patient kat dalam..
lepas tu barulah turn saya..

Masuk-masuk bilik doktor..Terus dia perkenalkan diri dia.."Dr Haslinda" (salam)..BEST!!hehe..1st impression..Doktor ni mungkin tak sombong..

Ok..Have to brief doctor sikit about my history..n terus pass Buku PINK (buku gov)..
Dia baca..n tanya2 sikit pasal Aqil..kenapa masuk NICU..Sebab ape?doctor diagnosed ape?Overdue berapa hari?and etc...
Sebab dia akn handle kes sya nanti so kena transparent betul2 so that ape2 yang jadi nanti, dia akn encounter..

Selak2 lagi buku pink..Jumpa kisah tentang discharge..(discharge ni tentang K*p*t**an ye..)..
Dia baca..dah bagi ubat 1st time tak jalan sepatutnya dah kena swap nak ambil sample..tapi Doc govt tu tak buat pon!Dia agak marah kat situ.. (Siap cakap "Kirim salamm banyak2 kat doktor tu yeee.")

Sebab according to her..

"saya tak kisah kalao awak takde masalah time 1st baby hari tu..tapi 1st baby awk ade lung infections so saya agak risau kat situ..kita kena cek..mana boleh tunggu.."

"actually GBS (Nama bakteria itu) tak bahayakan awk or baby during pregnancy tapi akn bahaya bile baby nak keluar nanti..sebab baby akan melalui jalan yang ade GBS tersebut so saya takut ia akn terjangkit..Kalau betul awk ade GBS tu la..takpe2..kita swap malam ni k..amik sample and tengok"

According to her lagi..if saya diagnosed ade GBS tu, during labor nanti saya kena amik antibiotic tuk prevent bakteria terkena baby..that's y PENTING amik sample tersebut..
(bagus doktor ni kan..sangat concern and bertanggungjawab..hehee..)

"Sekarang kita cek baby dulu"

Baring n nak buat ultrasound...ok..

scan went on as usual..nampak baby..ukur kepala baby..nampak baby tengah sujud pandang ke bawah..so nak cari2 tengok muka tak dapat pulak sebab asyik tunduk ke bawah je...ukur2 tulang pulak..seems everything normal n baby grow as it shud be...

"dah tau gender baby dah?"
"belum!" saja taknak mengaku sebab biar doktor tu cari lagi..heheee..
"Ok..nampak kat sini ade 3 line...InsyaALLAH girl..tapi still tak tepat 100% la ye.."
"yup betul kadang-kadang boleh je berubah kan.." hihihi..ingatkan nak ade second taught..tap still the same..GIRL...

Settle ultrasound...Doctor nak swap bawah plak...agak ngeri sebenarnya..sebab saya cukup tak suka bile seluk2 bawah ni...So procedure sama je mcm buat pap smear..so saya cuba utk rilek je dulu..

Then dah amik sample..n Doctor kata jumpa lgi in 2weeks time..baru bleh tau resultnya..See you on 3rd December ya..

Turun bawah..in 5 minutes..amik ubat tuk treat K*p*ti** tersebut and TOTAL BILL IS RM180.00..

So far..saya rasa ok je cek kat sini..since berbayar kan so mmg differ sangat2 la kalo compared dengan govt..and ape yang saya tau kalo 1st check up mmg mahal sikit...biasanya monthly check up tak sampai RM100 pon..

InsyaALLAH saya akan terus continue check up kat sini sbb sangat puas hati...Doctor pn treat patient dia nicely, so saya ok je nak terus check up n deliver kat sini...(Compared dengan Dr Raja Juhaidah -Columbia Asia Puchong tu saya rasa doktor ni better lagi..sbb banyak cakap jugak..hehee..)


KPMC Puchong


Delivery Package


So kite tunggu 3rd December ni plak utk next review n findings...

**Segan nak tangkap gambar pape pon semalam..sorry..plus just pg berdua je dengan Dady, tak bawak Aqil n mmg tak la nak tangkap2 gambar ni..dady bising..hehehee..


Photobucket

11 comments:

Lynn Huraiza said...

lebih kurang sama agaknya tarikh due kita kan...lynn tak sure lagi nak deliver kat mana...KPMC ada branch kat JB tak?

SSulieana said...

wah bestnya kan bila dah tau gender...lagi bakal sepasang...excited dia lebih kan...

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed|Zaheen said...

bgsla dah decide tpt bersalin..now ape2 leh terus rujuk dgn dokter tu terus kan. memang byk beza bersalin gomen n swasta..:-P

NrlAidaHml said...

Lynn:A'ah..aida pon rasa lebih kurang due kite..hehe..takde kot KPMC kat JB..huhuhu..sbb so far juz ade kt kjg n Puchong je..huhuhu..

Ssue: InsyaALLAH..hehee

Kak Lily:tula..senang sikit..lepas ni bleh refer dia je..Tula kan..klo kat gov FREE=Lambat Kat private BAYAR=Cepat..hehee

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

wah mesti xcted bila dh tau gender kan..bestnyerrr...eh saya pulak yg telebih happy hihi

aanie said...

blkg kpmc tu ofis lama sy....familiar sgt la dgn tmpt ni....

nmpk mcm bagus layanan doktor tu....nurse dia ok x?

NrlAidaHml said...

Wanie: hehe..excited!!tapii still tak sure lagi kan...kikii

Aanie: ooo yeke..wah mesti dah biasa kan kat sini..nurse dia so so je la..tak berapa frenly sangat..ke saya yang tak perasan..hehee

shilafaizz said...

owh aida suspected ade GBS ye.. bahaya tu bila baby nak keluar nanti.memang kene amik antibiotik.
and, nak bgtau mase scan myra dulu pon ade 3line bentuk 3segitiga tu.heheh i think kompem girl adik aqil ni

NrlAidaHml said...

heheh..shila..yeke...bahaya?haishh...risau betul la..dah la nak treat pon menyusahkan..payah..before ni tak penah kena pon..huhuhu..Myra pn nmpk 3 line ke?hehee...InsyaALLAH

Mommy Maryam said...

salam, dr haslinda tu baru lg ke kt kpmc?coz last time i tya dia kata xde doc pempuan..so en up i pegi kt doc raja..mmg simple je consultation dia..tp cas mahal..haishh..rasa nk tukar pg kpmc la pulak..tp i dh 37 weeks..huhu..harga delivery kpmc pun jauh lagi murahhhhh...

NrlAidaHml said...

Delalila: wsalam..a'ah..Dr Haslinda ni baru lagi kat situ..start bulan 9 hari tu rasanya..Dia ok..lagi best dr doc raja..consultation fees pn baru RM60..Kalo doc Raja smpai RM180 byr dia saja..pastu takde service sangat pon...huhuhu...I rasa sempat lagi rasanya kalo u nak tukar KPMC sbb klo kt columbia cas delivery dia mmg dua kli gnda kan..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...