Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Aug 8, 2011

7 Ramadhan sudah berlalu..

Alhamdulillah hari ni Ramadhan sudah pon memasuki hari yang ke8..
Bersyukur sangat sebab dapat melalui Ramadhanini dgn sempurna..walau tidak sesempurna org lain tapi bg saya cukup bermakna..

Cerita tentang Ramadhan saya..
~Pertama kali menjalankan tugas sebagai seorang isteri dan ibu~
Mesti ramai yang pelik kenapa saya cakap pertama kali walau usia perkahwinan saya sudah pon memasuki tahun yg ke3..
Tapi sungguh this is the 1st time saya menyediakan juadah berbuka dan bersahur..

Thun2 sebelumnya??
Tahun pertama..
Saya masih study dan berada nun jauh di USM Penang so kesempatan untuk menjalankan tugas sebagai seorang isteri mmg sgt terhad dan boleh kata tidak ade...

Tahun kedua..
Saya berpantang pula..due on  1st Ramdhan dan deliver on 8 Ramadhan..so dlm keadaan sarat sebegitu mmg keupayaan saya untuk menyediakan segalanya mmg tiada dan saya tak mampu..kesudahannya kami banyak berbuka dan bersahur dirumah Mak mertua saya dan selebihnya hubby pandai2 sendiri berbuka dan bersahur smentara saya berpantang di rumah mak saya..

Tahun ketiga..
Masih berbuka dan bersahur dirumah mertua sebab jarak yang dekat dan FIL saya sukakan suasana yang meriah maka masa kami ketika Ramadhan banyak di habiskan disana..

Tahun Ini...
Dek kerana mertua sudah berpindah agak jauh dari rumah kami MAKA kami harus berdikari ditambah ahli rumah saya sudah bertambah kepada 5 org Jadi saya harus memainkan peranan sebagai satu-satunya perempuan di dalam rumah itu..

Rutin Ramadhan saya..
Bgn pagi 4.45pg panaskan semua lauk n pukul 5 kejut semua org bangun..(kalu nasib saya baik diorang akn bangun awl n tolong2 ape yg patut)...Abis sahur..saya tinggalkan kt budak2 bujang buat kemasan terakhir dan saya Semabhyang subuh n Tidooo..hehehhe..

Balik keja kalo tak amik Aqil (daddy amik) sampai rumah pukul 6..Terus menyinsing lengan amik kuali dan periuk mulakan aktiviti memasak..saya akn masak dalam dua hingga tiga lauk n kalu ade lauk tambahan akn di beli oleh mereka2 yg ade...bolehla tambah kuih n dua tiga lauk lagi..Alhmdulillah.. siap kan makanan berbuka pukul 7.15 dah ready semua..

Buka puasa..makan n lps mkn saya biarkan budak2 bujang berkemas sbb diorang pon faham masing2 letih keja n kena tolong menolong so saya after mkn mandi n terus2 siap2 ke surau sembahyang Terawikh..

Balik Tarawikh dlm pukul 9.40 (dh bleh agak kn saya buat berapa rakaat..hehe)..rilek n kalo ade baju yg nk dilipat ,lipat dulu n terus tido dgn budak botakk...

Begitu la kehidupan saya sepanjang Ramadhan ni...InsyaALLAH akn diteruskan hingga ke akhirnya nanti..Amin..

Pssssssssssssss: Hari ni 8Ramadhan kan..Genap dua tahun Aqil dilahirkan...Alhamdulillah..semoga Aqil akn dapat menjadi anak yang Soleh mendengar setiap kata Mommy n Daddy dan menuruti setiap PerintahNya dan meninggalkan Larangan NYa..Amin ya Rabbal A'alamin...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...