Background

Jom Follow!!I'll Follow u Too!!!

Tabung Aqil's Junior

Jul 25, 2011

Melayani Baran Si Anak..


Bagaimana ingin mengatasi baran si anak??

Saya terpaksa mengakui yang Aqil Jauhari saya tu seorang yang baran…sangat..sampaikan saya dah tak kuasa nak melayan..

Kalo dia tak dapat sesuatu,dia akn mengamuk n baring2 atas lantai..(itu dulu..few months ago)

Tapi sekarangggg..kalo tiba saat dia mengamuk…

Aqil akan…pukul2 saya tanpa belas kasihan n paling tak tahan dia akn tendang angin n semalam paling tak bleh tahan…dia boleh sepak botol mineral yang gemuk lagi besar tu dek kerana Mommy tak bagi dia main tutup bukak botol tu…

Pendekatan yang saya buat…saya akn peluk n pujuk dia baik2…Alhamdulillah jalan..dia pon lembut hati n terus mkn durian..dah tak mengamuk dah..

Tapi kalo kat rumah sendiri saya pukul kaki dia bersertakan dengan kata-kata:”tak baik tendang2 tau,nanti Tuhan marah..”

Entahla..kadang-kadang saya pon tak pasti ape pendekatan terbaik untuk mendidik anak saya supaya tak kuat merajuk..tak kuat marah..tak baran..Ikut cakap Daddy n Mommy…Sebab mood dia very the swinging..
Aqil paling rapat dengan saya…sampaikan saya n Daddy n ber baring baring an pon dia tak bagi..Dia cemburu..(sampaikan ade hati nak angkat Mommy darii ribaan Daddy…) tak bagi daddy duk dekat dgn Mommy…TAPI bila bab marah,dia akn lepaskan kat saya n taknak ikut cakap saya..(lebih takutkan daddy)..JADI cara bagaimana lagi harus saya didik dia supaya menjadi seorang anak yang betul2 dapat mendengar kata..

Haihla anakkk….Sesapa ade tips ??tulun..help Mommy..

***sebab Aqil semakin besar n banyak perangai la M&D decide yang Aqil harus menjadi abg dengan segera supaya dia tidak lagi mengada n buat perangai yang bukan2..huhuhu…

4 comments:

SSulieana said...

aida org kata wiridkan ya latif kat ubun2 anak sewaktu tidur, ni untuk melembutkan hati anak2...pastu bercakap2 ngan anak mcm beri nasihat masa diorang tidur atau tengah lali...InsyaAllah...

sarah-najwan said...

anak akak walau 3 hero..deme xpenah ngamuk2 tendang2 gtu..sb akak ni brutal gak..buatlah camtu..siap kene sepitan ketam..

akak ade sepupu..anak dia kalu xle apa2..tendang sepak..tamapr..tarik rambut bapa dan mak dia..akak tgk rasa geram aje...xle sbenarnya camtu..nmpk kita manjakan anak sgt..mungkin deme kecik lagi..kalu xbendung..bw ke besar camtu..


akak ngan hubby mmg xlayan anak majuk..sb itulah anak2 akak..jrg amat nangis panjangggg..melainkan sakit sb luka ke hape..

akak ni brutal sket..hehe
tapi mummy aqil jgn lah ikut akak lak..akak dan anak2 da biasa gtu..hehe

Unknown said...

tp selalunya Aida..klau dh ada adik lg la dia ngamuk, buat perangai n tunjuk protes sbb ms tu tentunya perhatian kita dh lebih kpd si adik.. cemburu la katakan.huhu

budak2 mmg cmtu. anak akak pn sama. cpt benor tangannya nk memukul, xleh kita tegur sikit. tp sepak2 tu tkde laa..satu lg mgkn jgk faktor dia meniru kwn2 kt umah pengasuhnya. bdk kan suka meniru.

btl la Aida ckp,pendekatan lembut plg berkesan. akak selalu klau dia buat perangai, akak akn ckp "ummair tak sayang ummi ke? cium ummi sikit." Pasti dia akn cium lps tu n trus mood dia pn ok. klau kita lg marah, lg la dia m'berontak.

NrlAidaHml said...

terima kasih mama,ummi,ibu...InsyaALLAH akan dipraktikkan setiap tips..Semoga Aqil saya akan cool n dengar cakap Mommy n Daddy...

Sue..terima kasih ye atas tips rohani yg insyaALLAH berkesan..

Kak Sarah..hihihi...mmg ada kala kebrutalan tu perlu supaya ank kita tak pijak kepala kita n infact abah n mak saya pon guna pendekatan sebegitu dlm mendidik ank2..mmg berkesan pon..

Ummi Ummair..sekarang ni saya pon rs ank2 perlu dipujuk dengan lemah lembut supaya hati mereka akn menjadi lembut n boleh dgr cakap kita..

InsyaALLAH semoga ank2 kita akn menjadi ank yg terbaik buat ibu bapanya..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...